عضو شوید



:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنهاترین تنهاها و آدرس loverose.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1106
:: کل نظرات : 37

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 271
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 505
:: بازدید ماه : 5894
:: بازدید سال : 13422
:: بازدید کلی : 171643

RSS

Powered By
loxblog.Com

روح . چن . جن . ارواح . شیطان . خدا . ترسناک

سه شنبه 13 آبان 1393 ساعت 20:47 | بازدید : 387 | نوشته ‌شده به دست دکتر مولایی | ( نظرات )
برخی ناگفته‌های عاشورا در «اسرار اسرای كربلا» آمده است

گروه اندیشه: یک تاریخ‌پژوه با اشاره به کتاب «اسرار اسرای حسینی» که در دست تألیف دارد، اظهار کرد: وقتی اسرا را به کوفه، شام و مجدد به کربلا می‌آورند، یک‌سری اسرار در این میان اتفاق می‌افتد که در تاریخ مکتوم مانده که برخی از آن‌ها را در این کتاب آورده‌ام. 
جمشید اسمعیل‌خانی، محقق و تاریخ‌پژوه در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با بیان اینکه کتاب «روزی به طول تاریخ» که یکی از آثار اوست، شرح ماوقع روز عاشورا از صبح تا شهادت امام حسین(ع) است، عنوان کرد: تألیف این کتاب در حقیقت عنایتی از سوی امام حسین(ع) بوده است. 
وی با اشاره به اینکه مقدمه کتاب توسط استاد عطایی نوشته شده و کتاب در حال حاضر در دست چاپ است، افزود: در فصل اول کتاب لازم دیدم که به ذکر مقدمه‌ای از تاریخ اسلام بپردازم، به همین جهت ابتدا به ذکر موقعیتی از شبه جزیره عربستان و ظهور پیامبر خاتم(ص) در آن سرزمین پرداخته‌ام. سپس در رابطه با خلفای سه‌گانه، حکومت حضرت علی(ع) و اینکه در چه شرایطی حکومت به امام حسن(ع) می‌رسد، امام حسن(ع) چه وصیتی به امام حسین(ع) می‌کنند، چگونه به امام حسین(ع) الهام می‌شود که به کربلا بیایند و علل قیام امام(ع) چه بود، مطالبی را ذکر کرده‌ام. 
اسمعیل‌خانی در ادامه با عنوان کردن این مطلب که از جمله محاسن این کتاب ذکر تمام خطبه‌های امام حسین(ع) در روز عاشورا با متن عربی و ترجمه فارسی و توضیح بزرگان دین است، گفت: فصل دوم کتاب درباره یاران امام(ع) از صبح عاشورا تا لحظه شهادت است. همچنین در این کتاب به طور کامل توضیح داده شده که چگونه جنگ‌های انفرادی آغاز شد، اولین نفر از یاران امام(ع) چه کسی به میدان رفت و چگونه شهید شد و روند کتاب به همین سبک تا آخرین نفر از اصحاب امام حسین(ع) پیش می‌رود. 
این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام اظهار کرد: فصل سوم کتاب در رابطه با خاندان بنی‌هاشم نگارش شده است. در این فصل به ذکر وداع، نبرد و شهادت اولین نفر تا آخرین نفر از این خاندان پرداخته شده است. همچنین در رابطه با شگرد جنگی حضرت اباالفضل العباس(ع) مطالب بی‌نظیری آورده شده است. 
وی با اشاره به تعداد شهدای واقعه کربلا عنوان کرد: بعد از تحقیقات گسترده برای تألیف این کتاب فهمیدم شهدای کربلا که معروف به 72 تن هستند، در اصل بیش از 130 نفر بوده‌اند، این در حالی است ‌که به‌ندرت در منابع از اسم این افراد ذکری به میان آمده است. 
اسمعیل‌خانی ادامه داد: صبح عاشورا بعد از نماز صبح، حضرت امام حسین(ع) از یارانشان سان می‌بینند و بعد حمله عمومی آغاز می‌شود. از سوی لشکر ابن زیاد(لعنت‌الله علیه) 5000 نفر و از لشکر امام حسین(ع) 82 یا 84 نفر آماده نبرد می‌شوند و جنگ در میانشان یک ساعت ادامه می‌یابد. از لشکر امام(ع) 50 نفر و از لشگر عمر سعد 2000 نفر کشته می‌شوند؛ یعنی هر یک نفر از سپاه حق، چهل نفر از سپاه کفر را به درک واصل می‌کند. امام حسین(ع) جنگ را متوقف می‌کنند و دستور می‌دهند که اجساد شهدا را جمع کنند. خود بر آنان نماز می‌خوانند و آنها را در یک نقطه به خاک می‌سپارند. من اسم این پنجاه نفر را با اطلاعاتی در رابطه با ایشان در جلد اول کتاب ذکر کرده‌ام. 
وی خاطر نشان کرد: کتاب دیگری را با عنوان «اسرار اسرای حسینی» در دست تألیف دارم که در حقیقت جلد دوم این کتاب است و در رابطه با اسرای کربلا و ناگفته‌های آنها است؛ یعنی وقتی اسرا را به کوفه، شام و مجدد به کربلا می‌آورند، یک‌سری اسرار در این میان اتفاق می‌افتد که در تاریخ مستور و مکتوم باقی مانده و در شرح حال ایشان گفته نشده است. 
اسمعیل‌خانی تأکید کرد: من در راستای تألیف این کتاب تاکنون به 115 منبع دست یافته‌ام و کار فیش‌برداری و فهرست‌برداری آن را به انجام رسانده‌ام و ان‌شاءالله تا آخر سال به چاپ خواهد رسید. همچنین در رابطه با حضرت مسلم بن عقیل(ع) و حضرت سکینه بنت الحسین(ع) به جمع‌آوری منابع پرداخته‌ام و قصد دارم به‌طور جداگانه درباره ایشان نیز کتابی را به نگارش در آورم. 
وی با اشاره به آخرین جمله کتاب که می‌گوید «خرابه‌های دارالخلافه کوفه هنوز گویای هزاران حرف است»، گفت: هدف از بیان این جمله عبرت گرفتن از تاریخ بود. وقتی در دارالخلافه کوفه سر مصعب بن زبیر را برای عبدالملک بن مروان آوردند، درحالی‌که وی فخر می‌فروخت، پیرمردی شروع به خندیدن کرد. وقتی عبدالملک علت را جویا شد، وی پس از گرفتن امان گفت: من سر چهار تن را در این مکان مشاهده کردم؛ ابتدا حسین بن علی(ع)، سپس عبیدالله ابن زیاد، بعد از او مختار ثقفی و در نهایت سر مصعب بن زبیر. حال با خود می‌اندیشیدم که چه کسی سر تو را در این جایگاه قرار خواهد داد. عبدالملک وقتی این سخن را شنید دستور داد تا کاخ دارالخلافه را در کوفه ویران کنند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: